Beszámoló a 2017. november 16-i képviselő-testületi ülésről

Beszámoló a 2017. november 16-i képviselő-testületi ülésről
Ne már, van pénzünk?

Van pénzünk, hová tegyük? Vegyünk kincstárjegyet!

Ez nem vicc, komolyan ilyen “gondok” gyötrik a városvezetést, ugyanis több mint 863 millió Ft maradt ebben az évben a város kasszájában.

Erre 1994 óta nem volt példa, ugyanis az volt lényegében az utolsó olyan év, amikor a városnak volt megtakarítása.

Szentendre nem egy elmaradott térségben fekszik, jelentős helyi adót fizetnek a szentendreiek és a városban működő vállalkozások. Mégis folyamatosan pénzhiányra hivatkozott az aktuális polgármester, amikor kérdőre vonták például a város útjai, járdái miatt.

Miért van most pénz, és miért nem volt akkor?

A lényeget kihámozva a számokból láthatóvá válik, hogy a szentendreiek folyamatosan fizették a helyi adókat, az önkormányzat pedig folyamatosan túlvállalta magát, felesleges pénznyelő beruházásokba fogott. Több olyan szerződést kötött, ami előnytelen volt a városra nézve.

Csak három példát emelünk ki:

1/ Most ért véget a V-8 uszoda pénzügyi katasztrófája. A számlát a befizetett helyi adónkból fizettük ki, kb.1,8 milliárd Ft értékben. Ráadásul az államnak fizetett adónkból is elvitt kb. 3 milliárd Ft-ot.

2/ A szakorvosi rendelő intézet felújítása – az eredeti 770 millió Ft helyett – véletlenül 1,6 milliárdra sikerült. A különbözetet a helyi adónkból fizettük.

3/ A Városi Szolgáltató Nonprofit Zrt. mintegy 300 millió forintot költött a V-8 uszoda hűtő berendezésére. A beruházás után olyan drága lett volna az uszoda nyári hűtése, hogy inkább nem indították be a berendezést, egyszerűen ablakokat nyitogattak. A hűtőberendezést végül ócskavasként értékesítette a Városi Szolgáltató nem olyan rég kb. 2 millió Ft-ért.

Mi lesz veled Szentendrei Mentőállomás?

Szegedi István kérdezte a polgármestert, hol tartanak a tárgyalások a belvárosi mentőállomás sorsáról.

A polgármester elmondta, hogy az Országos Mentőszolgálat arról tájékoztatta, lenne pénz egy új, korszerű mentőállomás építésére, ha találnak a várossal közösen egy megfelelő helyszínt.

Reklám a kerítésen, óriásplakát az út mellett?

Néhány éve még több mint 20 óriásplakátot akart a városvezetés kirakni a belvárosban és a 11-es út mellett. Akkor a még “kedves vállalkozó” cége futhatott volna be nyertesként, de a szentendreiek felháborodása elsöpörte a plakátokat.

Most, hogy a “kedves vállalkozó” kiesett a pixisből, már zavaróak a meglévő óriásplakátok, ezért adóztatni kell ezeket és a többi gazdasági reklámot is.

Ezek után adózni kell majd:

  • óriásplakátok,
  • kisméretű plakátok (lásd pl.11-es Szentlászlói út csomópontját),
  • cégtáblák, portálok,
  • kirakotakban kihelyezett gazdasági reklám,
  • ingatlan hirdetések (pl. ez a ház eladó),
  • járművön elhelyezett hirdetések után.

Az adó mértéke 2018. január 1-től 12.000 Ft/m²/év lesz.

Meglepetés, idén is lesz tél!

Minden évben felkészül a Városi Szolgáltató és alvállalkozója a téli úttakarításra.

A tél pedig szinte mindig tud meglepetést okozni a szolgáltatónak és a szentendreieknek is.

A képviselő-testület módosította a szentendrei utcák takarítási sorrendjét.
Javasoljuk, mindenki nézze meg, hogy a lakóhelye szerinti utca melyik takarítási kategóriába került, mert ennek megfelelő sorrendben jár majd a hókotró. (a mellékletért IDE kattintson)

Szegedi István azt javasolta, hogy az elmúlt évek tapasztalatai alapján azokban a szűk utcákban, ahol a lakók a házak előtt parkolnak autóikkal, ott a szolgáltató egy tájékoztató levelet dobjon be a postaládákba. Ebben jelezni célszerű, hogy hóesés idején ne hagyják autóikat kint az utcán, mert a hóeke nem fogja tudni eltólni a havat.

A szolgáltató jelezte, hogy már el is kezdték a tájékoztató levelek kézbesítését.

Szemétszállítás, ami senkinek sem kell!

Amióta az állam kitalálta a “nagy nemzeti szemétszállítás rendszerét“, azóta semmi nem működik folyamatosan.

Néhány probléma:

– A szentendreiek tavaly hosszú hónapokon keresztül nem kaptak számlát, majd karácsony környékén hirtelen 7 hónapot kellett befizetni. Az idén eddig csak az év első három hónapja utáni számla érkezett meg. A többi megint a karácsonyfa alá kerül “ajándékként”?.

– Az állam lényegében kitiltotta a Városi Szolgáltatót a szemétszállításból (megvonta a cég megfelelőségi tanúsítványát). De a nyílt közbeszerzési pályázat ellenére más nem jelentkezik erre a feladatra, így a VSZN Zrt. továbbra is szállít.
Az állami cég nem túl gördülékenyen téríti a VSZN Zrt. költségeit, és akkor is csak sok-sok hónapos késéssel fizet az elvégzett munkáért. Ezért a városvezetés a szentendreiek befizetett helyi adójából kénytelen biztosítania a cég likviditását.

A polgármester elmondása szerint most a Fővárosi Köztisztasági céggel tárgyalnak, reméli, sikerül megállapodni velük.

Szegedi István azt kérdezte, mi lesz a Városi Szolgáltatóval és az ott dolgozókkal?

A polgármester kijelentette, a VSZN Zrt. alvállalkozóként dolgozna tovább, így megmaradnak a munkahelyek is. Érdekes fejlemény: 2016. áprilisáig a VSZN kapta meg a befizetett szemétszállítási díjak minden fillérét. Tavaly április óta a nemzeti szemétrendszert is el kell tartani ezekből a befizetésekből. Az új felállásban pedig már a fővállalkozó cég is ki fog hasítani magának egy újabb szeletet ugyanabból a tortából.

Arra a kérdésre, hogy mikorra várhatják a szentendreiek az újabb szemétszállítási számlákat, nem tudott válaszolni a polgármester.

Törölt elővásárlási jogok?

Az új SZÉSZ szeptember 1-jei joerőre emelkedésével – értelemszerűen – hatályát veszítette a régi helyi építési szabályzat, ami alapján évekkel ezelőtt a városvezetés titokban elővásárlási jogot jegyeztetett be több száz helyi ingatlanra. Most a város törölni fogja ezt az elővásárlási jogot, amennyiben azt majd kéri az ingatlan tulajdonosa. Szóbeli tájékoztatásban hangzott el, hogy a hivatal tájékoztatni fogja az érintett ingatlantulajdonosokat erről a lehetőségről, ami alapján a tulajdonos kérheti majd a hivatalt, intézkedjen a törlés végett. Ha a tulajdonos nem válaszol, akkor a hivatal nem fog lépni.
Ezért javasoljuk, mindenki nézze meg, érintett-e az ügyben, és a megfelelő időben ne mulassza el kérni a hivatal eljárását. Érdemes tudni, hogy a törlési eljárás illetékét mindig annak kell fizetnie, aki a földhivatalban kezdeményezi az eljárást.

Nem csak hogy elegáns, de tisztességes is az lenne a városvezetés részéről, hogy ugyanúgy hivatalból és saját hatáskörben intézkedjen az elővásárlási jogok törléséről, mint ahogy annak idején – az érintett tulajdonosok megkérdezése és tájékoztatása nélkül – kérte ezen jogok földhivatali bejegyzését.

Egyebek

A testületi ülés végén Szegedi István azt kérdezte a polgármestertől, miért csúszott az Egres úti híd kivitelezése, és érvényesít-e ezért a városvezetés kötbért? Mikor lesz sebességcsökkentő és biztonságos galogosközlekedési lehetőség az Egres út egyirányúsított szakaszán?

A hivatal válaszában azt mondta, vizsgálják a kötbér lehetőségét.
A fekvőrendőrre és járdára igéretett tettek, hogy jövőre elkészülnek, ha a testület erre biztosítja a megfelelő anyagi fedezetet. Azonban az egyirányúsítás csak ideiglenes, újra kétirányú lesz a forgalom az Egres út ezen szakaszán.

Kubatovics Áron arra hívta fel a polgármester figyelmét, hogy a Pannónia utcában a közlekedés kaotikus a reggeli órákban, mert három ott lévő óvodába viszik a szülők a gyerekeket, és a rendőrség is ezt az utcát tudja használni. Kérte a polgármestert, kezdjenek egyeztetést az intézményekkel a probléma kezelése érdekében. A polgármester jó ötletnek tartotta a javaslatot.

 

Fülöp Zsolt
Kubatovics Áron
Szegedi István

%d blogger ezt szereti: