Lesz-e valaha optimális forgalomirányítás a 11-es számú főúton?

Lesz-e valaha optimális forgalomirányítás a 11-es számú főúton?

Előzmény

Polgármesterünk, Verseghi-Nagy Miklós a januári alsó-pismányi időközi választás során megrendezett eseményen beszélt a „11-es számú főutat érintő, a jelenlegi körülmények között megvalósítható optimális forgalomirányítási fejlesztésekről” – Szentendre város hivatalos honlapjának közlése szerint.

A beszámoló szerint éveken át lobbizott a város a 11-es főúton a forgalomirányító berendezések cseréjéért és korszerűsítéséért, ami végül 2016 végére meg is történt. Állítólag a Magyar Közút Nonprofit Zrt.  28 millió forint értékben végezte el ezt a munkát.

Nos, kár, hogy ennek semmi nyomát nem látjuk. A forgalom haladása nem lett sem tempósabb, sem ütemesebb. Zöldhullám sehol, hacsak nem telipirosokkal megszakítva egy-két lámpa erejéig: magyarul teljesen véletlenszerűen.

Megint csak a porhintés?

 

A levelezés megindul

A fentiek miatt egy rendszeresen a 11-es főúton autózó egyesületi tagunk levelezésbe fogott a közútkezelő Forgalomtechnikai és Kezelői Osztályával még áprilisban. Felvetette, hogy a rendszerfejlesztéstől a 11-esen közlekedők azt várják, hogy egyenletesebb, gyors haladást kínáljon.

Az addigi tapasztalatok azonban nagyon rosszak voltak szerinte. Sajnos nincs olyan időszak, amikor az új rendszer folyamatos, egyenletes haladást biztosított volna. Sokkal több a piros jelzés az említett szakaszon, mint a korábbi időszakban. Szinte öntörvényűen váltanak a lámpák!

Levélírónk szerint különösen érdekes, hogy az MH Altiszti iskola előtti Rózsa utcai, Möller István utcánál, a sarki kifőzdénél lévő, illetve a Lidl-nél és a Szebetonnál található lámpák (0070-es, a 0069-es és a 0068-as lámpák) – melyek nagyon közel, 300 méteren beül helyezkednek el – szemlátomást össze-vissza váltanak. Nincsenek összhangban, pedig az ilyen távolságban lévő lámpákat a törvény szerint kezelőjüknek össze kell hangolnia! Felvetésre került több kérdés is:

  • Történt-e bármilyen adatszámlálás a rendszer üzembe helyezése óta annak működéséről?
  • Képes-e a rendszer a saját programját automatikusan módosítani a forgalom függvényében? Amennyiben igen, akkor miért nem teszi azt?
  • Milyen további fejlesztést terveznek és mikor kívánják azt végrehajtani?
  • Egyáltalán: miért nem működik az új forgalomirányító rendszer?

 

Válaszol a Közútkezelő

A válaszlevélre egy hetet kellett várni, azaz a Közútkezelő egészen gyorsan válaszolt is. A válaszlevél számszerűsíti, hogy a 18 darab jelzőlámpa vezérlőberendezése került cserére, illetve megtervezésre került a három darab gyalogos átkelőhely. További fejlesztés nincs tervben és a teljes hangoláshoz – azaz a zöldhullámhoz – kell a gyalogos átkelőhelyek belámpázása. Ennek terve és az építési engedélye bár megvan, ám a megvalósítás Szentendre Város Polgármesteri Hivatalának feladata! Hoppá!

A válaszlevél még azt is elárulja, hogy a rendszer programválasztó üzemmódban működik, a Duna korzó csomópontnál elhelyezett járműérzékelő detektorok alapján választ programot a rendszer az összes szentendrei jelzőlámpa részére. A hangolást persze nehezíti a csomóponti távolságok adottsága, gyalogosátkelők, mellékirányú forgalmak… szóval nehéz ügy.

 

A folytatás

Egyesületünk tagja hunyt erre a levélre néhányat, majd folytatta a levelezést. Felhívta a Forgalomtechnikai és Kezelői Osztály megyei vezetőjének figyelmét arra, hogy mindössze egyetlen detektor irányításával, annak adataiból táplálkozva a rendszer nem képes ellátni feladatait… a jelzőlámpákat vezérlő program működésképtelen. A májusi helyzet rosszabb a 11-es főúton, mint az azt megelőző időszakban tapasztalható helyzet volt.

Levélírónk itt a forgalmi adatokra is kíváncsi lett, ezért elkérte azokat a Közútkezelőtől és újfent kiemelte, hogy a 0070-es, a 0069-es és a 0068-as csomópontokban működő jelzőlámpák – közeli elhelyezkedésük ellenére – nincsenek összehangolva. Problémát okoz az is a működésben, hogy a program nem biztosít hosszabb nyitott áthaladási lehetőséget a 11-es úton közlekedők számára akkor, amikor megnövekszik a forgalom… például hétvégeken és a reggeli csúcsidőben.

Egyszerűbben fogalmazva: nem jól működik a program.

 

Újraindul a levelezés

Ezt követően a közútkezelő nem válaszolt, egyesületünk tagja vette fel a fonalat újra augusztus elején és kérte fel újra a Forgalomtechnikai és Kezelői Osztály megyei vezetőjét válaszadásra.

A megyei vezető végül szeptember elsején válaszolt. Válaszában jelezte, hogy a forgalomirányító berendezések működését folyamatosan nyomon követik, meghibásodás esetén a lehető legrövidebb idő alatt elhárítják azt. Állítja, hogy a jelzőberendezések üzemi naplója szerint a reggeli csúcsidőszakban, illetve a délutáni csúcsban és hétvégén is a forgalomnak megfelelően választja ki a rendszer a programokat.

 

Az átküldött forgalomszámlálási adatok rémisztőek: míg a vizsgált kilométerszelvény forgalma 2010-ben még alatta maradt a napi átlag 27 ezer járműnek, addig 2015-ig ez 40 ezer jármű fölé kúszott fel. Ez döbbenetes!

 

Mire következtessünk?

Levél végén van egy nagyon fontos mondatrész, ezt szó szerint idézzük ide:

„A 11 sz. főút kapacitását tovább növelni csak a mellékirányok aránytalan korlátozásával lehetséges, továbbá elmondható, hogy az úthálózat kapacitása az ingázó forgalom miatt Budapest vonzáskörzetében általánosan kimerült, javasoljuk utazásai során ezt figyelembe venni.”

Túl sokan lettünk Szentendrén és a Dunakanyarban, a 11-es számú főút ezt a fővárosba irányuló ingázó forgalmat már képtelen elvezetni!

 

E helyzet kialakításában az egymást követő rövidlátó és inkompetens önkormányzatoknak, polgármestereknek, jegyzőknek van elévülhetetlen szerepe a Dunakanyarban!

Köszönjük nekik, jó fuldokolni a dugóban. 

 

%d blogger ezt szereti: