Koszos és elhasználódott a 11-es, nincs zöldhullám sem… várható változás?

Koszos és elhasználódott a 11-es, nincs zöldhullám sem… várható változás?

Három kérdés és három válasz története 

Kezdésként tehát vegyük végig a kérdéseket és a válaszokat is. Koszos a 11-es főút? Igen. Az útfelület állapota ramaty? Igen. Továbbra sincs zöldhullám? Nincs bizony. Ezek közül egy is elég lett volna Schneider Géza tagunk számára ahhoz, hogy tollat ragadjon és írjon a Magyar Közút Nonprofit Zrt. számára. Ezúttal sem csak a probléma felvetéséig jutottunk, rákérdeztünk a várható határidőkre is, hogy titeket is tájékoztassunk azokról.

 

Mikor takarítják a főutat?

És újabb kérdés: kik?

20150331_11-estakaritas-300x225

Ezt szeretnénk látni ismét. Kép forrása: szentendre.hu

A tél lassan tavaszra vált és ez bár az időjárásban még egyértelműen nem látható, a 11-es számú főút állapotán annál inkább. Az esőzések és az olvadó-visszafagyó hó a 11-es számú főút szentendrei szakaszát rendkívül elsározta, így annak mindkét széle kifejezetten koszos, vastagon felgyűlt a kosz a járdaszigeteknél is. A téli időszak persze nem alkalmas a takarítás kivitelezésére, ez egyértelmű. Viszont mikorra várhatjuk a tisztítási munkákat? Megvalósul-e idén a teljeskörű takarítás?

Nos igen, meg fog valósulni. A Magyar Közútkezelő válaszában jelezte, hogy mérnökségük munkatársai a Városi Szolgáltató Nonprofit ZRT. munkatársaival közösen végzik el – kapacitás függvényében – 2018. március 31-ig. Tájékoztatnak minket arról is, hogy a 11-es szentendrei szakaszán a mérnökség minden évben legalább 4 alkalommal szokta elvégezni a 11 sz. főút tisztítását a VSZ Zrt. munkatársaival közösen. Ez szép teljesítmény, melynek örülnünk kell.

Felvetődik egy fontos kérdés. Miért vesz részt a VSZ NZrt. a 11-es takarításában? Talán városi fenntartású a 11-es főút? Ha csak szentendreiek használnák a főútat, akkor sem lehetne ez elfogadható eljárás. A Magyar Közút a központi állami költségvetésből – tehát az általunk befizetett közpénzből – megkapja az út kezelésével kapcsolatosan felmerülő összeget. Nem tudjuk, hogy ez az összeg megfelelő mértékű-e. Az viszont biztos, hogy Szentendre Város így beszállt más szervezet illetékességébe tartozó főút fenntartásába. Városunk a rendelkezésére álló összeget saját hatáskörben megoldandó feladatokra is fordíthatná. Burkolatlan utcából és kátyús szakaszokból annyit látunk szerte a városban, hogy elgondolkodjunk a kérdésen…

 

Megvalósulhat-e idén a főút felújítása?

Mondjuk néhány évezreden belül?

2_masodik_szalagkorlat_ujrafestese_v1

Ezt a korlátot is mi festettük le.

A 11-es számú főút felülete rendkívül elhasználódott, csupa repedés és hasadás, az útfelület hossz- és keresztirányban is úgy hullámzik, mint egy sekély tenger. A főutat már 2015-ben is napi átlag 40.000 feletti jármű használta. Ilyen forgalmi terhelés mellett ez az útfelület nem maradhat ilyen gyatra minőségű. Ezért rákérdeztünk arra, hogy van-e terv a 11-es számú főút felújítására, van-e ennek ütemezése és ha igen, mikor várható az. Idén, például?

A Magyar Közút NZrt. válaszában jelezte, hogy a 11 sz. főút – Kalászi úti csomópontjától a Leányfalu település tábláig tartó szakasz – felújításának a tervezésére a közbeszerzés lefolytatását megkezdte. Ez jó hír! Szóval az első lépés már megtörtént az ügyben. A terv készíttetése során a burkolat helyreállításán felül, forgalomtechnikai eszközök igénybevételével közlekedésbiztonságot javító beavatkozások is tervezésre kerülnek. A felújítás kivitelezésének időpontjáról nincs jelenleg információja a Magyar Közútnak.

A 11-es főutat (meg úgy általában az utakat) szinte kizárólag a gépjárművek használják, nekik épülnek. Az autósoktól a legkülönfélébb jogcímeken már annyi pénzt elvesznek, hogy abból jutnia kellene az utak tisztességes karbantartására is. Véleményünk szerint ezt kellene kikövetelni, vagy elszámoltatni az illetékeseket az autósoktól elvett tetemes mennyiségű pénz felhasználásáról. Miért nem jut a kivitelezésre pénz és erőforrás? Mert ez lényegében ezt jelenti. 

Rákérdezhetünk az arányokra is! Vegyünk egy példát. Négy évvel ezelőtti hír, mi szerint az akkor államtitkár L. Simon László családi borászatához vezető Fejér megyei 6212-es úton csaknem 800 millió forint értékben történt felújítási munkálat. Egy négyszámjegyű, alig használt útszakaszról van szó. Ezt a 2016-os forgalomszámlálási adatok is alátámasztják. Míg a 11-es számú (azaz másodrendű) főút Szentendre és Budapest közötti 4014-es számú forgalomszámláló állomás évi átlagos napi forgalomból 46.847 egységjárművet regisztrált, addig az említett 6212-es negyedrendű összekötő út 5325-as számú legnagyobb forgalmat számláló állomása 2.859 járműnyi átlagos napi forgalmat. Azaz a mi 16-szor nagyobb forgalmat lefolytató 11-es főutunk felújítására egy peták sem jut, míg a csendes és békés 6212-es összekötő útra viszont bőven. Van, aki jókor jó helyen… csak épp nem mi, itt Szentendrén és a Dunakanyarban… Másrészt a válasz valószínűleg azt is jelenti, hogy felújítás idén sem fog történni. Talán az elkövetkezendő évtizedekben, évszázadokban, évezredekben sem?

 

Élvezhetjük a zöldhullám jótékony hatását? 

Még ebben az életben? 

Zöldhullámot a 11-esre!

A zöldhullámról régóta beszél mindenki Szentendrén és a Társaság az Élhető Szentendréért Egyesület is többször felvetette a zöldhullámot a városházán és cikkek sokaságában foglalkoztunk a témával. A Közútkezelő számára nem kevés levelet írtunk már ennek kapcsán. Egészen addig a pontig vagyunk tisztában az üggyel, mely szerint „a teljes hangoláshoz – azaz a zöldhullámhoz – kell a gyalogos átkelőhelyek belámpázása. Ennek terve és az építési engedélye bár megvan, ám a megvalósítás Szentendre Város Polgármesteri Hivatalának feladata”. Idézet ebből a cikkünkből: http://bit.ly/2f8bCiY

Persze, újfent hangsúlyozzuk, hogy ha meg is valósul a zöldhullám, nem lesz csodaszer a bajra. Annyira telített a 11-es autóforgalommal (lásd a lenti grafikonon), hogy a tökéletes hangolás szinte lehetetlen. A Közút Pest Megyei Igazgatósága által már elvégzett korszerűsítés következtében délutáni időszakban a Visegrád felé tartó irány, a reggeli időszakban pedig a Budapest felé tartó irány hangolása van priorizálva. Az út kapacitása csúcsidőszakban azonban már kimerült, a jelzőlámpák programozásával csak a forgalom lefolyásában történő változások miatti optimalizálásra van lehetőség. A torlódások megszüntetésére csak többlet forgalmi sávok építésével lenne lehetőség, azonban erre a hely nem áll rendelkezésre. Pedig a forgalmi terhelés elképesztő méreteket öltött az elmúlt években a Határcsárdánál lévő 1017-es és a Városkapunál található 4014-es mérőállomás adatai szerint is.

A 11 sz. főút forgalmának változása 4014-es és 1017-es mérőállomások adatai szerint, átlagos napi forgalom [jármű/nap] (2012-2016)

A nagy kérdés mégis az a zöldhullám kivitelezésével kapcsolatban, hogy megvalósulhat-e idén vagy a közeljövőben? 2017 szeptembere óta milyen előrelépések történtek a zöldhullám kialakítása kapcsán? A Közútkezelő tájékoztatása értelmében a 11 sz. főúton a jelzőberendezések hangolása megterveztetésre került. Válaszuk szerint a hangoláshoz szükséges három darab jelzőlámpa nélküli gyalogos átkelőhely forgalomirányító jelzőlámpával történő ellátása szükséges. E feladat felelőseként a helyi önkormányzatot nevezi meg a levél, a kiépítés szerintük Szentendre Város feladata. Milyen különös, hogy a Magyar Közút NZrt. által működtetett infrastruktúra elemeit ebben az esetben is Szentendre Városnak kell finanszíroznia! Ismét feltehetjük a kérdést: miért városunknak kell finanszíroznia mindezt?

 

Mit üzen ez a levélváltás nekünk, szentendreieknek?

Mit üzen a városvezetésről és mit az államról?

Ismét a városnak kellene ellátnia több olyan feladatot is anyagi erőforrással, mely tulajdonképpen a közút kezelőjének feladata kell, hogy legyen. A közút kezelése állami feladat, tehát a Magyar Közút Nzrt. elvárásai szerint részben állami feladatot finanszíroz a helyi költségvetésünk is! A 11-es számú főút takarítása, a felújítás és a zöldhullám kialakítása a közútkezelő anyagi terhe kellene legyen, e helyett legalább kettő esetén (takarítás és zöldhullám) Szentendre Város is a zsebébe kell nyúljon. Miért? Miért fizetjük egyrészt a helyi adónkból ezt a feladatot, amit a megbízott szerv nem lát el? Másrészt miért fizetjük központi költségvetési forrásból, azaz egyéb központi adókötelezettségünkből fenntartott közpénzből is? Így kell működnie egy gondos államnak? Így működnie egy helyi önkormányzatnak? Ha nem fizet kellően a feladatért felelős minisztérium, akkor nekünk kell zsebünkbe nyúlnunk? Duplán? A 11-es számú főút tisztaságának hiánya, az útfelület állapota és a zöldhullám évtizedes hiánya mind-mind ennek a rosszul működő rendszernek a következménye és világos példája. 

 

Erre is gondoljunk az országgyűlési választások napján, 2018. április 8-án.

%d blogger ezt szereti: