+36 70 402 5502 info@tesz2000.hu

Helyi járat? Vagy helyközi? Avagy melyik buszra szálljak?

Helyi járat? Vagy helyközi? Avagy melyik buszra szálljak?

Egy város esetében alapvetően két buszközlekedési módról beszélhetünk:

 

– Helyi, ami a városon belüli közlekedést hivatott ellátni, tehát a busz nem hagyja el település közigazgatási határát (és város közigazgatási határán belüli). Ilyen például a skanzeni körjárat.
– Helyközi, ami biztosítja pl. a fővárosig történő eljutást. Szakszerűen leírva települések közötti és elővárosi viszonylat. Például a Budapest – Szentendre – Esztergom közt közlekedő járat ilyen.

 

Miért nem érvényes helyközi bérletem/jegyem a helyi járaton?

A feladatot a szolgáltatók a közszolgáltatási szerződés alapján végzik. A helyközi szolgáltatásért az „állam” felel, míg a helyi szolgáltatás biztosítása az önkormányzat feladata. A települések közötti, elővárosi közlekedés esetében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, míg a helyi közlekedés esetében az illetékes (jelen esetben Szentendrei) Önkormányzat köt szerződést a szolgáltatóval.

A fentiekből kifolyólag a helyközi közlekedésre vonatkozó menetrendet a minisztérium határozhatja meg.
A települések közötti utazások díjszabása országosan egységes, azaz egy 32 km-es utazásért ugyanannyi a menetjegy, bérletjegy ára, ugyanazok a kedvezmények, ugyanolyan mértékben vehetők igénybe az Alföldön, a Dunántúlon, vagy éppen a Dunakanyarban. A különböző jogcímen igénybe vett kedvezményeket a Magyar Állam árkiegészítés címén „téríti meg” a szolgáltató, azaz a Volán felé.

A helyi közlekedést az Önkormányzat szervezi
és határozhatja meg a menetrendet (amennyiben él a közszolgáltatás fenntartásának jogával) és a jegyek és a bérletek árát helyi járatokon. A jelenlegi helyi kedvezményeket (tanuló és nyugdíjas bérlet) a Magyar Állam biztosítja. Szentendre város a helyi közlekedésben további kedvezményt jelenleg nem ad.

Lássuk a jelenlegi helyzetet pontokba szedve!

1) Szentendre területén az autóbusszal végzett személyszállítás két ellátásért felelőst érint (elővárosi viszonylatban a minisztérium, helyi viszonylatban az önkormányzat).

2) Ennek megfelelően minimum két közszolgáltatási szerződést is kell kötni (valójában három van, mert a minisztérium az elővárosi járatokra két szolgáltatóval, a Volánbusz Zrt-vel és a Vértes Volán Zrt-vel kötött szerződést).

3) A két szerződés a helyi és elővárosi járatokra eltérő paraméterekkel rendelkezik (tarifa, kedvezmény, stb.).

4) Ennek következménye, hogy az egyik szerződésben érintett járaton nem fogadható el a másik szerződésben érintett járatra kiadott menetjegy, bérlet.

Szentendrén a helyzet ennél még árnyaltabb volt, mert a szolgáltatás is több kézben volt, van (Volánbusz Zrt és Vértes Volán Zrt, Homm Kft.).

Hogyan lehetne egységesíteni a rendszert? Mi lehet a megoldás?

Alapvetően két megoldás létezik a fenn említett tarifák egységesítésére.

1) Az ellátásért felelősök (minisztérium, önkormányzat) megállapodnak. Ilyen megállapodás lehet, ha a helyi bérletek (önkormányzati hatáskör) elfogadásra kerülnek a szintén Volánbusz Zrt által közlekedtetett elővárosi járatok (pl. Budapest – Püspökmajor lakótelep) szentendrei szakaszán, de nem kerül elfogadásra a Budapest – Szentendre viszonylatban érvényes elővárosi (távolsági) bérlet a szentendrei helyi járat ugyanazon útvonalszakaszán, mert erre nem kötött megállapodást a két ellátásért felelős.

2) Az Önkormányzat nem köt külön szerződést a helyi közlekedésre vonatkozóan, ezzel lemond a menetrend meghatározásának jogáról. A szolgáltatás bizonyosan nem szűnne meg a 11. sz. főút, a Szentlászlói út mentén és Püspökmajor lakótelep-Budapest viszonylatban. Pismány és Skanzen irányába való közlekedés attól függne, hogy sikerülne-e megállapodni a másik ellátásért felelőssel (minisztérium) e két területnek az elővárosi közlekedésbe való bevonásáról. Ebben az esetben az önkormányzatnak megmaradna a menetrend véleményezési joga és mivel a szolgáltatás egységesen elővárosi lenne, így a tarifa és a kedvezmények is egységesek lennének (az utasok többségének kedvező, egy szűkebb csoportnak hátrányos lenne).

Mennyibe kerül mindez a városnak?

A város csak a helyi közlekedés biztosítására szerződhet. A szolgáltatás ellenértékeként a szolgáltató legfeljebb a megrendelt járatokra eső indokolt és tényleges üzemeltetés költségére (buszok üzemeltetése, karbantartása, sofőrök bére, állomás karbantartása) és jogszabályban maximalizált nyereségre tarthat igényt.

A megrendelő (azaz Szentendre Város Önkormányzata) a jegy, illetve bérlet bevételekből fedezheti a szolgáltatás költségeit. Optimális esetben a költség és bevétel megegyezik, de nem kizárt a város részéről a nyereséges üzemeltetés sem.

Sajnos jelen állapotban a város jelentős ráfizetéssel veszi igénybe a fenti szolgáltatást, ennek okai részben:
– kihasználatlan járatok, illetve
– megváltott jegy vagy bérlet nélkül utazók (bliccelők) jelenléte a buszközlekedésben.

A bliccelés szigorúbb ellenőrzéssel visszaszorítható lenne, melynek feladata a szolgáltatót (azaz a Volánt) terheli, de kivitelezése, mint ahogy az a leírtakból kiderülhet, nem érdeke.

 

Ha a szolgáltatónak nem érdeke, akkor viszont adja magát a kérdés: kinek igen?
Szerintetek mi a válasz?

%d blogger ezt szereti: